woensdag 2 juli 2008

Drooglegging

De kogel is door de kerk en de kroegminnende Nederlanders hebben zich als willoze schaapjes naar het abbatoir laten leiden. Sinds maandagnacht zijn onze kroegen en andere horecatenten rookvrij. Waarmee de executie werd voltrokken van de sociale centrumplekken van de maatschappij. Kroegen zullen nooit meer hetzelfde zijn: rookdampen maken plaats voor zweetlucht en ondeskundig gemixte parfumdampen. Met de nodige diepgaande gesprekken vandien:
-Wat rook jij vandaag?
-Ik rook een halfzware Channel en jij?
-Een zware 8 x 4 For Men
-Shit. Waar komt die mentholstank dan vandaan?

De Grote Drooglegging die in de jaren dertig de VS'ers per decreet van de alcohol moest afhelpen, bracht uiteindelijk ook niet het gewenste effect. Integendeel, zelfs hun huidige president is verklaard alcoholist.
Afijn, het nuchtere doch calvinistische Holland wordt nu haar eigen prohibition door de strot geduwd, waarmee de oerkroegjes iets eigens is afgenomen. Geen overleg, geen tussenoplossingen, geen alternatieven. Nope, simpelweg de botte bijl.

Dappere kroegbazen bedachten inventieve en ludieke zaken om klagende niet rokers en de respectievelijke gezondheidministers Hoogervorst en Klink tegemoet te komen. Het mocht niet baten. Ook het bedrijfsleven meende haar dubieuze steentjes te moeten bijdragen.
Zo kwam men met de I-smoker. Een electronische peuk als het ware die door het gewicht alleen al niet tussen de lippen te handhaven was. Nu vind ik dat zo'n ding voor watjes is: een echte roker wil een echte peuk met verse tabak voelen en ruiken. Sinds de opkomst van deze electronische sabbelstok schijnen verkopers van andere fopspenen ook beste zaken te doen.

Natuurlijk moet de stem van de steeds groter worden groep niet-rokers ook worden gehoord, maar de nog redelijk verse oproep van de overheid 'Roken? Daar komen we samen wel uit' blijkt niets waard. Het Staphorstkabinet had haar eigen plan al getrokken en wilde met het meest strenge beleid van alle EU-landen het beste jongetje van de klas zijn. Als dit zich nu maar in sfeer vertaalt in de getroffen kroegen...

Terwijl de stasies van Volksgezondheid nu de kroegen checken op het naleven van de bizarre wet, lopen er rechtszaken ingediend door kroegbazen die menen dat het anders kan. De drooglegging. Ik voorzie een opbloei van illegale (lees: alternatieve) dranklokalen waar rokers en niet rokers elkaar kunnen blijven vinden. Thuis, in feestschuren of elders. Waar de stoïcijnse koppen van Klink en Stivorobonzen als achtergrond voor het dartbord fungeren.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Niet meer roken in de café's wat worden wij toch een klein landje met al die regels.
De ex-rokers zijn de lastige mensen op een verjaardag mag er niet meer gerookt worden als je mazel heeft mag je in een koude kille garage staan en anders moet je gewoon buiten staan. Nu heb ik een feestje vrijdag in een café en daar ga je als meisje dus leuk heen, haartjes gekapt, mooi jurkje aan en je leuke schoentjes, als ik geluk heb is het droog om een sigaret te roken maar als het slecht weer is regen en wind sta je met je mooie tututje aan te verpieten buiten. Ik vind het waardeloos.

M-GLOW zei

mooi verwoord, Tikker!

Anoniem zei

Vorige week beklaagde mijn rookvrije vriendin zich erover dat ze bij mooi weer nergens meer gezellig buiten op een terrasje kan zitten omdat zich juist dáár alle rokers hebben verzameld.
En natuurlijk wilde ze ook niet in haar eentje binnen gaan zitten. Niks an.
We zijn een land van klagers geworden en we hebben er een dagtaak aan om elkaar regels en voorschriften op te leggen.
Eng hè!!