zaterdag 26 juli 2008

Dieren, homo's en God

Tijdens de GayPride (vanaf 29 juli) zet dierentuin Artis haar homofiele dieren in de spotlights. Je leest het goed: niet alleen Mark Rutte, Claudia de Breij en Nekschot Gordon zijn homofiel, dieren kunnen er ook wat van, aldus de trotse directeur die met dit hete nieuws in de komkommertijd naar buiten komt. Je kunt je afvragen welke taferelen de argeloze bezoeker op die Roze Dag tegenkomt, gaan de betreffende beesten zich dan plotsklaps anders gedragen? Zou Bokito het wagen zijn wijsvinger in de apenreet van Charlie II te stoppen en zou Dombo zijn slurf in onbestemde zaken van anderen douwen? Je weet het niet.

Ik verwacht op die dag een dito actie van de Hortus Botanicus, waarbij gastheer Gerard Joling zijn publiek langs heetgebladerde pootaardappelen leidt. En Sugar Lee Hooper die het naaikransje uit Staphorst in de geheimen van de vingerplant inwijdt. Om over de hoogstampruimen nog maar te zwijgen.

God heeft de mens naar zijn evenbeeld geschapen. Dat wil de samensteller van een bundel wonderlijke verhalen, dat later onder de noemer 'bijbel' een bijzonder leven is gaan leiden, ons wijsmaken. Naar eigen beeld: zou god dan hermafrodiet zijn en alle seksuele identiteiten met zich meedragen? Ik wil dat maar liever niet proberen te visualiseren. Maar creatief was die god wel, de mens als multi-purpose body. Interessant. Wat zou Darwin van dit geleuter gevonden hebben?

Terug naar de lagere dieren. Welke plaats en status krijgen zij in de maatschappij? Naar welk evenbeeld zijn zij geschapen, of blijken zij de hopeloze mislukkingen die tragisch genoeg niet met de evolutie konden meekomen? Bokito zou als fruiteter van de gewraakte appel hebben kunnen eten (slechte smaak Eva) en zo belast zijn met de calvinistische erfzonde. Maar zolang hij met zijn vinger tot aan het tweede kootje in de kont van chimp Charlie II zit is voor hem weinig hoop. Kom er nu maar in Darwin.

Geen opmerkingen: