Vandaag in de krant het bericht over een vers gestarte swingkerk in Den Helder: daar waar de wereld ophoudt te bestaan en je nog niet dood wilt worden gevonden. Ook de stek vanwaar retrochef Balkenende zijn VOC-vloot de wijde wereldzeeën laat afdobberen op zoek naar stoere zeeslagen. Sinds kort ook residentieel onderdak biedend aan een heuse Swingkerk. Housemuziek en zware subwoofers moeten nieuwe klanten trekken om samen met Jezus naar extatische hoogtepunten te headbangen op weg naar een heilig orgasme voor de Heer, terwijl de maagd Maria werkloos toekijkt.... Zo wordt het nog knap druk voor God om al zijn toko's in licentie te laten draaien.Religies in Nederland, ze eten allemaal uit dezelfde trog en aanbidden dezelfde schim. Het is big business en als je een beetje met je tijd meegaat kom je heel snel al housend en chillend in de Here: let's flip for Jezus. Ze willen allemaal hetzelfde: de een biedt je een one-way ticket naar hun hemel aan per Lada en een ander in een Golf GTI met 300 Watt subwoofers. Highway to heaven in de Hollandsche polders.
Van mij mag het veel soberder, zo swingend hing Jezus volgens Het Boek niet aan zijn kruis op Golgotha. En leuk was het allesbehalve, zo meent terzake deskundige Hans Teeuwen. Volgens hem stond het kruis tussen twee gezellige Limburgers en dat voorspelt sowieso al weinig goeds tijdens je laatste gang.
Een barre, bulderende dominee dus, dat lijkt mij het beste. Zo eentje van het kaliber dat volgelingen alles op alles doet zetten om te voorkomen dat ook zij hun eindige leven verzilveren op hun eigen Golgotha. Eenvoud doch respect, ook in Den Helder..! En als bijbelgordelminister Rouvoet straks toch embryoselectie overweegt, kan ik hem nog wel een relevante suggestie aan de hand doen.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten