McDonalds Vleesplakken Inc. worden bij voorkeur aan verkeersknooppunten geplaatst en in elke grotere gemeente is hij wel te vinden. Elke gemeente? Neen, gemeente Heiloo heeft een aanvraag van de vetspecialisten voor een locatie aan de A9-afslag vriendelijk naar de prullenbak verwezen. Wát is een McDonalds en welk doel dient zo'n restaurant?Laat ik mijn vooroordelen er eens op loslaten. Vooropgesteld dat de MacVetkleps de meest bizarre uitingen zijn binnen het fenomeen vreetschuren. Over de kwaliteit van het aanbod is al veel geschreven door caloriespecialisten. Toch won het concern een belangrijke prijs door het lanceren van versproducten met veel groen, om zo de zure bevindingen van critici te teckelen. Mooi geprobeerd, maar geen hond die het koopt. Dus verdwijnen de kwaliteitsproducten op het eind van de dag uiteindelijk roemloos in de magen van de chef en zijn personeel.
Dat zelfde personeel dat je tamelijk ongeïnteresseerd te woord staat als je jouw wensen kenbaar maakt. Met hun superhippe headsets (waarmee met onzichbare derden wordt gecommuniceerd) krijg je de indruk dat je met een alien te maken hebt, in plaats van met een betrokken baliemedewerkster. En eenmaal etend alle zeilen bijzetten om een visburger qua smaak te onderscheiden van een cheeeseburger. Als dat al lukt, want je moet eerst door een soort sponsje zien heen te happen.
De drive-by service lijkt nog het meest hoopgevend. Aan de gezellige praatpaal je bestelling doen en een aantal seconden later wordt jouw met zorg bereidde maaltijd door je open raam naar binnen geflikkerd. Ben je een beetje handig weet je het spul met je gebit op te vangen om al kauwend verder te kunnen rijden. Tot de parkeerplaats, waar tientallen lotgenoten in Golfjes en Toyota's wezenloos over hun stuur starend naar betere tijden met jou diezelfde kipnuggets voorbereiden op hun dodelijke gang door het lichaam.
Wat zou toch die link zijn tussen de MacVetkleps, het eten en de auto? De vorige generatie vrat zich ook een slag in de rondte in de wegberm, terwijl de voorbijkruipende file zich een pad ploegde op weg naar het strand. Wat mij betreft kan de gewraakte McDonald geparkeerd worden bij het Corusterrein, waar het de maatschappij nog een beste dienst kan bewijzen op milieugebied. Want reken maar dat er aardig wat fijnstof aan blijft plakken...

Geen opmerkingen:
Een reactie posten