maandag 11 augustus 2008

Olympia

"Ik maak me wel een beetje zorgen, maar kom er later misschien nog op terug." Met deze dodelijke woordenstroom heeft Jan Peter Balkenende de Chinese premier Wen Jiabao alle hoeken van de kamer laten zien en deze met angst en beven en schuddend in zijn tuig achtergelaten, terwijl Jan Peter zich resoluut omdraaide om weer verder te feesten in het Olympisch kamp. Terwijl nog geen paar honderd meter verder kritische burgers, advocaten en mensenrechtenactivisten door de Chinese geheime politie in psychiatrische inrichtingen en gevangenissen zonder vorm van proces zijn opgeborgen of spoorloos zijn verdwenen. Yep, die Balkenende kun je nog eens om een boodschap sturen.

Tussen de dodelijk verstikkende smogdampen worden de contouren van waarschijnlijk het meest bizarre sportieve spektakel ooit zichtbaar. Bizar, omdat het kan gebeuren dat de dictatuur over de onderdrukte hoofden van tienduizenden Chinezen (gevangengezet, verplicht verhuisd) triomfeert. En daar heeft hij alle reden voor: staatshoofden uit alle windstreken schoven naast hem aan om zijn repressieve beleid zo te bevestigen. Maar natuurlijk gaat het primair om de economische paaierij, China is immers hard op weg om de VS als grootmacht van de no. 1 positie te verdrijven, die kun je maar beter te vriend houden.

Judoka Houkes kreeg van de Argentijse Maximá, ook aanwezig samen met ons nationaal waterhoofd Willem Alexander, een warme hug wegens bronzen medaille. Maximá is niet echt mijn snoepje, maar van veel mannen begrijp ik dat ze best even die 140 pond Argentijnse cornedbeef-knuffel willen vasthouden. Om haar vervolgens in haar imposante oorschelp in te fluisteren '...dat ik eigenlijk veel beter ben dan haar Willem.' Die Oranjes hebben sowieso een warme band met China. Grootvader Willem I stichtte er immers zijn eigen drugskartel en legde met de lucratieve handel in opium zo de comfortabele basis voor het huidige Oranjekapitaal.

In de baai van Beijing ligt het VOC schip 'Waarden en Normen' van kapitein Balkenende te wachten op het inschepen van de sporters die de economische belangen van Nederland zo toegewijd hebben behartigd.

En zo werden in de smog van de Chinese wereldstad in 2008 allerlei repressieve, economische en oorlogsbelangen uitgespeeld met de OS als willig platform. Was dát de bedoeling van de oude Grieken in Olympia die de Spelen niet groter maakten dan waarvoor ze bedoeld waren? Back to the basics, de Olympische Spelen voortaan in Olympia: daar horen ze thuis.

Geen opmerkingen: